Archive for the month Kasım 2009

  

The Prisoner

Çok yakından baktığında, Dünya güzel görünmüyor. Vahşete aşık oluyoruz. Pornografi yapıp adına haber diyoruz. Günlük korku dozları… Gelen felaketin ekolojik olduğunu sanıyoruz, ama, hayır…  Sorun politik… En büyük savaş psikolojik olandır. Burada. Kendimizi şişmanlatıyoruz ve nefes almakta zorlanan solgun hayvanlar oluyoruz duygudan yoksun yetişiyoruz, acımasızlık bizi eğlendiriyor. Yani “sanki, insana ait olan” yeni bir dünya […]

Tuti ile Karga

Bir tuti ile bir kargayı kafese koydular. Tuti, karganın çirkinliğine bakmaktan azap duyuyor söyleniyordu: “Bu ne iğrenç yüz, bu ne berbat kılık, ne lanet manzara, ne biçimsiz ahlak! Ne olurdu ey ayrılık kargası(*), seninle benim aramda batıyla doğunun uzaklığı bulunsaydı!” Daha da tuhafı şu ki, karga da tutinin komşuluğu yüzünden canından bezmişti. Lahavle çekerek feleğin […]

Senaryon Berbat Çünkü:

  Fikir: – Önemsediğin bir konuda yazmıyorsun. Bir fikir seni gerçekten heyecanlandırmıyorsa yazmamalısın. Bir derdin olmalı. – Fikrin yeterince orijinal değil. 1912 yılında ilk yolculuğuna çıkan Titanic adlı gemide birbirine aşık olan iki genç insanın hikayesi iyi bir fikir olabilir ama orijinal değildir. – Yanlış tür seçmişsin. Senaryo yazarı kendisini ve hedef kitlesini yeterince tanıyor […]

Tiger in the Rain

Tiger in the Rain / Yağmurdaki Kaplan Most of the time He’s the lord of the jungle Everyone grins while he gripes Usually he’s found just Lounging around in his stripes His tiger lady’s A superfine feline Just what his highness deserves A sweet purring pussycat Proud of her pussycat curves He’s a tiger in […]

Duygusal Anahtar İstekler

Yıllar önce posta yoluyla pazarlama stratejileri geliştiren Victor Schwab aşağıdaki anahtarları geliştirmiş. (Hoke Communications, 1956) Senaryo yazarları da, karakterleri için ayakları yere basan istekler yazmalıdır. İstekler iyice belli olmalı ki bu isteklerin karşısına güçlü engeller yazılabilsin. İstekler ve engeller arasındaki karşıtlık ne denli güçlü olursa drama o denli sağlam yazılabilir. İnsanlar ne ister? Pazarlama stratejistlerine […]

Bir Öykü Anlatmak

Öykü, kurallarla değil, ilkelerle ilgilidir. Endişeli, deneyimsiz yazarlar kurallara boyun eğer. İsyankar, belirli bir ekole bağlı olmayan yazarlar ise kuralları yıkar. Sanatçılar biçimin efendisidir. Öykü, formüllerle değil, ölümsüz, evrensel biçimlerle ilgilidir. Film nerede -Hollywood, Paris ya da Hong Kong- yapılırsa yapılsın, arketipik niteliğie sahipse, küresel düzeyde sürekli bir zevk zincirleme reaksiyonunu tetikleyecek ve bu da […]